Digitaal het nieuwe normaal?
“Vervang in de discussie ‘social media’ door ‘telefoon’ en het is gewoon een communicatiemiddel.” Dit is een uitspraak van de hoofdcommissaris in Gent. Hij heeft gelijk, zonder social media zijn we vandaag de dag niks. Social media is niet meer weg te denken in onze samenleving. Maar heeft social media een goede of een slechte invloed? Is social media betrouwbaar? Is social media onwijs prettig of prettig onwijs?
Social media is een grote bron van informatie. Het is erg gemakkelijk om informatie te delen of om hulp te vragen. Ook worden er op social media vaak ervaringen gedeeld. Zo richtte de gezondheidswetenschapper Désirée de site borstkankervragen.nl op. Zij deelde op dit forum haar ervaringen en emoties over ongewenste kinderloosheid door borstkanker. Door mensen de kans te geven om vragen te stellen en haar ervaringen te delen, hielp ze. Borstkankervragen.nl is nu een online ontmoetingsplek voor mensen die hetzelfde lot ondergaan. Désirée gaat op dit forum als een ervaringsdeskundige aan de slag en zet al haar kennis in voor haar lotgenoten. Het mooie van social media is dat je je ervaringen kunt delen en mensen kan helpen.
Social media is ook een belangrijk platform voor bedrijven. Denk maar eens aan reclame Door reclame te maken op social media, bereik je de grootste groep mensen. Social media vergroot ook de naamsbekendheid. Dit heeft een positief gevolg voor het bedrijf. Hoe beter je bekendstaat, hoe meer vraag je krijgt naar producten. Het ‘mere exposure effect’ treedt vaak op. Hoe meer je iets voorbij ziet komen, hoe meer waarde je eraan gaat hechten. Dit heeft als gevolg dat je iets graag wil en het gaat kopen. Tijdens een Amerikaans onderzoek gaf maar liefst 85% van de 3.000 ondervraagden aan dat verhoogde exposure gevolg is van het socialmediagebruik.
De uitspraak: ‘de wijk is de wereld geworden’ laat zien dat informatie tegenwoordig supersnel mensen over de hele wereld kan bereiken. Social media heeft een sneeuwbaleffect. Neem bijvoorbeeld de tsunami in Sulawesi. Op 28 september werd Sulawesi getroffen door een aardbeving en een tsunami.. Iedereen zag wat er gebeurd was in Sulawesi en veel mensen wilden helpen. Er werd snel een actie opgezet bij Giro 555 en er werd een bedrag van 11.255.853 euro opgehaald in Nederland. Dit bedrag werd onder ander mogelijk gemaakt mede dankzij de kracht van social media. De oproep om geld te doneren werd vaak door bekende Nederlanders op social media gedeeld. Veel mensen zagen in korte tijd de oproepen en doneerden geld. Door dit sneeuwbaleffect op social media kon er snel hulp geboden worden aan Sulawesi. Lang leve social media!
Wat is het onwijs prettig dat door social media het delen van ervaringen, het effectiever reclame maken en het helpen van mensen mogelijk wordt gemaakt. Toch zijn er ook dingen die prettig onwijs zijn aan social media.
Het gevaar van social media is dat het tijdrovend en verslavend is. Social media zorgt ervoor dat er minder tijd is voor andere dingen. Jongeren lijden aan Social Media Stress. Dat betekent dat jongeren door social media in de greep gehouden worden. Social media kunnen we vergelijken met een religie. Google en Facebook zijn een religie: een kerk waarbij iedereen staat ingeschreven, een kerk die alles van ons weet en waarbij we ons hart kunnen uitstorten. Maar de social media vormen ook een kerk die ons aan het lijntje houdt.
Steeds vaker zijn er mensen met een socialmediaverslaving te zien bij de kliniek. Zij komen niet meer toe aan werk of studie, hebben slaaptekort en hebben geen sociaal leven meer in de echte wereld. ‘Een minderheid van de mensen verliest zich in sociale media’, zegt Gert-Jan Meerkerk. Hij werkt bij het onderzoeksbureau IVO. Deze verslaving kan vergeleken worden met gokken. Bij gokverslaving is er ook minderheid die zich verliest in het gokken. Social media heeft de macht om ervoor te zorgen dat mensen op social media blijven zitten. Iedere keer als er een ping te horen is, kijken mensen op social media wat de reden van die ping is. Dit heeft als gevolg dat mensen automatisch blijven hangen op social media.
Doordat mensen lang op social media zitten, kunnen er mentale problemen ontstaan. Dit is gebleken uit een onderzoek in Canada en in Groot-Brittannië. Tieners die veel tijd doorbrengen op social media, hebben meer last van mentale problemen. Jongeren vergelijken zichzelf met de content die je van anderen ziet of leest. Je haalt jezelf onderuit, doordat je bijvoorbeeld op social media een foto voorbij ziet komen van iemand die er ‘perfect’ uitziet of een mooier leven heeft. Dit heeft een negatief effect op je zelfbeeld.
Nu blijft de vraag: is social media onwijs prettig of prettig onwijs? Natuurlijk, er zitten risico’s aan social media. Het neemt veel tijd in beslag, er is risico op verslaving en er kunnen mentale problemen ontstaan. Maar waarom zitten jongeren dan op social media, als het slecht voor je is? Dit komt vooral, doordat mensen bij de groep willen horen. Lid van de groep ben je als je social media hebt. Als we ons socialmediagebruik binnen de perken houden, vallen de nadelen erg mee. Als we ons leven niet af laten hangen van social media en als we grenzen kunnen vastleggen voor onszelf, biedt social media onwijs veel voordelen. In de digitale samenleving is het daarom prettig dat social media bestaat. Digitaal is het nieuwe normaal.
Een havo 5-leerling
Maak jouw eigen website met JouwWeb