Om ontlezing tegen te gaan, is er verandering nodig in het huidige onderwijsstelsel. Het huidige onderwijsstelsel werkt ontlezing in de hand. Door gebrekkig taalonderwijs ontwikkelt een deel van de leerlingen geen goede leesvaardigheid. Wanneer een kind niet snel en goed kan lezen, beleeft het ook minder plezier aan lezen. Hoe minder leuk een kind lezen vindt, hoe minder het leest. De interesse om te gaan lezen, ontwikkelt zich meestal ook niet meer op latere leeftijd, wanneer jongeren op het voortgezet onderwijs verplicht literatuur moeten lezen. Onderzoek van Meelissen e.a. wijst uit dat het Nederlandse taalonderwijs en leesonderwijs niet op een goede manier gegeven wordt. Er wordt te weinig tijd vrij gemaakt voor het herhalen en inoefenen van taalvaardigheden. Daardoor worden belangrijke taalvaardigheden bij kinderen onvoldoende geautomatiseerd.

Opdrachten:

1.Wat voor soort argument herken je (zie vorige dia)? falend huidig beleid (slechte huidige aanpak)

2.Noteer de eerste en laatste twee woorden van: het statement, de explanation en de illustration.

3.Wat voor kritiek kun je leveren op de explanation? De schrijver maakt onvoldoende duidelijk wat dat gebrekkige taalonderwijs precies inhoudt / wat het probleem is met het taalonderwijs, dat blijkt pas uit de illustration.

4.Wat voor type illustration herken je? onderzoek

Maak jouw eigen website met JouwWeb