Voorbeeld:
Ontlezing is een ontwikkeling met verschillende gevolgen. Maar de oorzaak van ontlezing kan (dus) aangepakt worden: het onderwijs moet zich (dus) meer richten op het ontwikkelen van beter taalonderwijs en leesonderwijs. Onderwijzers moeten hun passie voor lezen overdragen op hun leerlingen. Want als leerlingen lezen leuk vinden, blijven ze het doen.
Het is maar de vraag of we aan het graf staan van de Nederlandse literatuur. We kunnen beter onze angst voor ontlezing begraven en levendig de strijd aangaan met ontlezing. Wanneer de 60-jarigen van nu dood zijn, zullen we eens zien of de Nederlandse literatuur dood is…
Opdrachten:
1.Wat is de kernzin van de conclusie?
2.Waar zou je in de eerste alinea een signaalwoord kunnen toevoegen dat een concluderen verband aangeeft? een van beide.
3.Wat valt je op aan de uitsmijter? Deze sluit aan op de inleiding.
4.Welk woord gebruikt de schrijver in de laatste alinea heel bewust, als tegenstellend woord van ‘dood’? ‘levendig’, ‘We kunnen beter onze angst begraven’
Maak jouw eigen website met JouwWeb