Lezen in de vrije tijd is zeer positief voor jongeren. Als leerlingen van de basisschool en van het voortgezet onderwijs thuis lezen, worden zij taalvaardiger en geletterder. Wanneer er meer gelezen wordt, wordt de taalvaardigheid beter en wanneer de taalvaardigheid beter wordt, wordt er meer gelezen, omdat er meer plezier beleefd wordt aan het lezen. Geletterdheid is een belangrijke en onmisbare vaardigheid in onze samenleving. Zonder geletterdheid is het onmogelijk om te participeren in onze geletterde maatschappij.
Onderzoek van Mol wijst uit dat lezen in de vrije tijd niet alleen invloed heeft op leesvaardigheid, maar ook op andere gebieden. Lezen in de vrije tijd resulteert ook in meer schoolsucces en een hogere intelligentie. Daarnaast helpt lezen ook om in het dagelijks leven situaties sneller te begrijpen, medemensen beter te begrijpen en beter met gebeurtenissen om te gaan. Lezen doe je voor je leven. Daarom is het van groot belang dat ontlezing tegengegaan wordt.
Opdrachten:
1.Wat voor soort argument herken je? positieve gevolgen
2.Wat voor type overgangszin is de eerste zin? Structurerende overgangszin
3.Noteer de eerste en laatste twee woorden van: het statement, de explanation en de illustration.
4.Noteer de signaalwoorden uit deze twee alinea’s. Vet in tekst
5.Met welke bijvoeglijke naamwoorden onderstreept de schrijver de boodschap extra? Welke oneliner blijft hangen? Onderstreept in tekst
6.Wat voor functie heeft de laatste zin? Hiermee verbindt de schrijver het argument aan de stelling.
Maak jouw eigen website met JouwWeb