Er zijn meerdere oorzaken voor het ontstaan van de fithype: de werkdruk, de beïnvloeding door de media of omgeving en het nastreven van een ideaalbeeld. Nederland is een prestatiemaatschappij, waarin veel van mensen wordt gevraagd. Gili Papier (34), werkend voor reserveringssite The Fork: ‘Ik doe het om goed te functioneren op mijn werk.’ Volgens Gili zijn er meerdere mensen die meedoen aan de fithype om het werken vol te kunnen houden.

Uit onderzoek van het RIVM, SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) en VTV (Volksgezondheid Toekomst Verkenning) blijkt dat mensen een ‘ideaalbeeld’ nastreven of dat ze worden beïnvloed door hun omgeving of sociale media. Nederland is een mediamaatschappij. Massamedia vormen een fenomeen waar je geen invloed op hebt, waar je (on)bewust door beïnvloed wordt. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat blootstelling aan verschillende media kan leiden tot ontevredenheid over het lichaam en gewicht en dat met name de (jonge) vrouwen die snel onzeker of perfectionistisch zijn, hier gevoelig voor zijn.

Volgens het RIVM is er sprake van een verborgen competitie, waarbij (jonge) vrouwen elkaar uitdagen om zo gezond mogelijk te leven en het mooiste lichaam te hebben. Het RIVM ziet een toename in het aantal vrouwen dat meedoet aan de hashtag FITGIRLCODE. Volgens hoogleraar sportpsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen Nico van Yperen is het belangrijk dat mensen zich afvragen waarom ze willen sporten, want volgens hem is dat de essentie om gezond te kunnen bewegen.

Opdrachten:

1.Wat voor type overgangszin herken je in de eerste zin? aankondigend: als lezer weet je gelijk wat er volgt.

2.Wat voor functie heeft dit deelonderwerp binnen de hele tekst? de oorzaken beschrijven

3.Wat voor type deelonderwerp is dit, sexi of opsommend? opsommend: alinea 1 de werkdruk (is weggelaten), alinea 2 de beïnvloeding door de media en alinea 3 het nastreven van het ideaalbeeld.

4. Verzin een tussenkopje. Beïnvloeding (bespreek de mogelijkheden)