Om ontlezing tegen te gaan, is er verandering nodig in het huidige onderwijsstelsel. Het huidige onderwijsstelsel werkt ontlezing in de hand. …(1)…(Op de basisschool en op het voortgezet onderwijs wordt er te weinig aandacht besteed aan het taalonderwijs en leesonderwijs, of iets van die strekking). Door gebrekkig taalonderwijs ontwikkelt een deel van de leerlingen geen goede leesvaardigheid. Wanneer een kind niet snel en goed kan lezen, beleeft het ook minder plezier aan lezen. Hoe minder leuk een kind lezen vindt, hoe minder het leest. De interesse om te gaan lezen, ontwikkelt zich meestal ook niet meer op latere leeftijd, wanneer jongeren op het voortgezet onderwijs verplicht literatuur moeten lezen. Onderzoek van Meelissen e.a. wijst uit dat het Nederlandse taalonderwijs en leesonderwijs niet op een goede manier gegeven wordt. Er wordt te weinig tijd vrij gemaakt voor het herhalen en inoefenen van taalvaardigheden. Daardoor worden belangrijke taalvaardigheden bij kinderen onvoldoende geautomatiseerd.
Niet alleen het taalonderwijs, maar ook het leesonderwijs is gebrekkig en stimuleert de leerlingen niet om zelf in hun vrije tijd een boek te lezen (2: Het taalonderwijs is dus niet goed, maar hoe zit het dan met het leesonderwijs? Ook dat is gebrekkig. Leerlingen worden op de basisschool niet genoeg gestimuleerd om in hun vrije tijd een boek te lezen.). Leerlingen worden hier op de basisschool niet genoeg gestimuleerd. Voor leerlingen die op de basisschool niet geleerd hebben om zelfstandig thuis een boek te lezen, is de kans dat ze op het voortgezet onderwijs gemotiveerd worden tot het lezen van boeken, erg klein. Omdat zelf leren lezen op de basisschool van groot belang is, is het project Bibliotheek op School gestart. Dit project maakt duidelijk dat het leesonderwijs veel meer kan bereiken wanneer het concept van het onderwijs verbeterd wordt. In samenwerking met scholen lenen openbare bibliotheken hun boeken uit. Onderzoek van Nielen naar dit project wijst uit dat er significant meer thuis wordt gelezen na het oprichten van de schoolbibliotheek.
Opdrachten:
1.Formuleer een aankondigende overgangszin bij ...(1)…. Gebruik de woorden ‘taalonderwijs’ en ‘leesonderwijs’.
2.Vervang de roodgemaakte, structurerende overgangszin door een vragende overgangszin en formuleer het statement als antwoord. Gebruik ook in deze zin de woorden ‘taalonderwijs’ en ‘leesonderwijs’.
Maak jouw eigen website met JouwWeb