Niet alleen het taalonderwijs, maar ook het leesonderwijs is gebrekkig en stimuleert de leerlingen niet om zelf in hun vrije tijd een boek te lezen. Leerlingen worden hier op de basisschool niet genoeg gestimuleerd. Voor leerlingen die op de basisschool niet geleerd hebben om zelfstandig thuis een boek te lezen, is de kans dat ze op het voortgezet onderwijs gemotiveerd worden tot het lezen van boeken, erg klein. Omdat zelf leren lezen op de basisschool van groot belang is, is het project Bibliotheek op School gestart. Dit project maakt duidelijk dat het leesonderwijs veel meer kan bereiken wanneer het concept van het onderwijs verbeterd wordt. In samenwerking met scholen lenen openbare bibliotheken hun boeken uit. Onderzoek van Nielen naar dit project wijst uit dat er significant meer thuis wordt gelezen na het oprichten van de schoolbibliotheek.
Opdrachten:
1.Wat voor type overgangszin herken je in de eerste zin? structurerend: de schrijver laat weten waar hij in de tekst is en wat volgt.
2.Wat voor signaalwoord(en) kom je in deze zin tegen? Welk verband geeft dit aan? Niet alleen, maar ook… -> opsomming
3.Zie je nog meer belangrijke signaalwoorden? Omdat zelf leren...
4.In de laatste zin kom je een belangrijk verwijswoord tegen. Welke? Dit project…
5.Noteer de eerste en laatste twee woorden van: het statement, de explanation en de illustration.
6.Welke type illustration herken je? Welke vind je aansprekender, die van de vorige dia of deze? Voorbeeld -> deze is aansprekender, brengt het dichterbij.
7.Voeg een concluderende slotzin toe, waarmee je het argument verbindt aan de stelling. Bijvoorbeeld: Zo kunnen we ontlezing op een effectieve manier tegengaan. / Dit voorbeeld maakt duidelijk dat ontlezing wel degelijk kan worden voorkomen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb